INFLUIENȚA CRIZEI PANDEMICE ASUPRA SECTOARELOR ECONOMIEI NAȚIONALE

În timp ce unele sectoare sunt afectate de pe urma crizei economice, cauzate de pandemia coronavirusului, la polul opus sunt companii care lucrează la capacitate maximă pentru a face față cererii crescute. Aceste sectoare fie că sprijină lucrul la distanță și petrecerea timpului la domiciliu pe timp de carantină, fie că sunt antrenate în producerea și/sau comercializarea produselor de primă necesitate cu timp de păstrare îndelungat. Care sunt sectoarele care au de câștigat și care sunt sectoarele care sunt influiențate negativ de pe urma crizei, aflați în continuare.

INFLUIENȚA CRIZEI PANDEMICE ASUPRA SECTOARELOR ECONOMIEI NAȚIONALE

Sursa: Alcătuit de CONSULTEX

Sectoarele influiențate pozitiv (înregistrează o majorare a cifrei de afaceri CA)

În timp ce unele sectoare sunt afectate de pe urma crizei economice, cauzate de pandemia COVID-19, la polul opus sunt companii care lucrează la turații maxime pentru a face față cererii crescute. Aceste sectoare fie că sprijină lucrul la distanță și petrecerea timpului acasă în carantină, fie că sunt antrenate în producerea și/sau comercializarea produselor de primă necesitate cu timp de păstrare îndelungat.

Telecomunicațiile. Dat fiind faptul că majoritatea populației este novoită să-și petreaca timpul în izolare și afacerile să activeze la distanță, metodele de comunicare la distanță, inclusiv telefonia mobilă, devin foarte solicitate. Internetul este solicitat la maxim. În toate țările lumii, afectate de coronavirus, să înregistrează o creștere semnificativă a traficului (+20-40%). Republica Moldova nu este o excepție. Traficul de telefonie mobilă și internet a înregistrat o creștere de peste 30%.

Produsele alimentare, care pot fi păstrate un timp îndelungat (crupele, zahărul, pastele făinoase, carnea și mezelurile, pieștele înghețat, etc.) se bucură de o cerere crescută, datorită tendinței populației să-și facă rezerve de produse alimentare pe timp de carantină. În unele țări se observă o tendință alarmantă de-a stopa exportul de produse alimentare pentru a asigura securitatea alimentară internă.

Colectarea datoriilor. Companiile din acest sector au de câștigat de fiecare dată când apare vre-o criză. Orice criză cauzează nerespectarea graficului de rambursare a datoriilor debitoare și a creditelor, fapt care ridică cererea față de serviciile prestate de colectori.

Vânzările de notebook-uri și echipamente hardware de lucru la distanță. În toată lumea companiile s-au pus pe cumpărat notebook-uri pentru angajații care vor lucra la distanță. Astfel, vânzătorii de notebook-uri și alte echipamente de lucru la distanță înregistrează o creștere double-digit. De exemplu, în România creșterea vânzărilor de notebook-uri în luna martie este de 40 la sută în comparație cu lunile precedente.

Serviciile de curierat. Cererea față de serviciile de curierat crește și va continua să crească până la sfârșitul stării de carantină. Deja agenții economici care prestează servicii de curierat nu reușesc să facă față cererii crescute, comenzile fiind livrate cu o întârziere de câteva zile.

Soluțiile IT pentru comerțul on-line și lucrul la distanță. Deja se observă o înviorare a comerțului on-line pe site-urile specializate în comerț on-line. Pe lângă platformele vechi, încep a apărea platforme noi, care capătă popularitate într-un timp foarte scurt. Mai mult ca atât, criza va forța multe companii să testeze soluții de lucru la distanță, după care ar putea continua să lucreze în același mod și după finalizarea stării de carantină. Prin urmare criza este un moment oportun pentru companii să testeze această nișă.

Rețelele de supermarkete au de câștigat din actuala criză pe 2 căi: 1. Majorarea cererii față de produsele alimentare, care e cauzată de panică și de faptul că petrecerea timpului în carantină majorează consumul de alimente; 2. Diminuarea concurenței în rezultatul închiderii piețelor deschise, centrelor comerciale și a altor tipuri de puncte de vânzare cu amănuntul.

Producătorii de echipamente de protecție și dezinfectanți. Pentru această grupă de producători sau pentru agenții economici care au dovedit să se reprofileze pentru a produce aceste bunuri, a venit perioada ”de aur”, când există o cerere enormă față de aceste produse nu doar în Republica Moldova, dar și la nivel mondial.

Influiență neutră (0 sau o oscilare a CA de circa +/- 1%)

Unele sectoare care produc și comercializează produse cu o cerere rigidă (pâine, produse lactate, apă plată, etc.) nu vor simți criza. Consumatorii nu vor consuma produsele din această categorie nici mai mult, nici mai puțin. Totuși o mică oscilare a cifrei de afaceri de +/- 1 sau 2 la sută pot fi înregistrate la aceste produse, cauzată mai mult de perturbările din lanțurile de aprovizionare și retail. Ar putea totuși să fie înregistrată o creștere a consulmului de aceste alimente provocată de revenirea cetățenilor Rep. Moldova de peste hotare pe perioada pandemiei. Tot din acest segment face parte și sectorul agricol. Lucrările agricole vor avea loc chiar și pe timp de carantină.

Influiență negativă mare (minus 71-100% a CA)

Cel mai tare criza a lovit în prestatorii de servicii. Aproape toți jucătorii din ramurile indicate în tabel în această rubrică fie că si-au pus afacerile pe ”stand-by” fie că înregistrează o diminuare a cifrei de afaceri într-o proporție ce depășește 71%.

În această categorie au intrat segmentul HoReCa, unii jucători oprind complet activitatea, alții încercând să-și asigure un minim de cash-flow, livrând mâncare la domiciliul clienților. Compromiterea sezonului turistic și închiderea hotarelor au lovit dramatic în firmele turistice și în industria hotelieră, majoritatea jucătorilor din aceste sectoare fiind nevoiți să-și închidă activitatea. Într-o situație puțin mai avantajată se află jucătorii din alimentația publică, care au posibilitatea să se ”mențină pe linia de plutire” livrând mâncare la domiciliul clienților. Dat fiind faptul că mulți jucătorii din alimentația publică au adoptat această tactică, a crescut simțitor concurența pe acest segment, vânzările per jucător fiind foarte mici.

Și-au stopat activitatea afacerile antrenate în organizarea evenimentelor, prestatorii serviciilor de agreement și recreiere, transportul internațional de pasageri (toate tipurile).

Așa afaceri ca fitness, instruire vor fi nevoite să-și transfere activitățile pe on-line. Cele care nu vor reuși, vor intra în stand-by pe toată perioada carantinei (probabil și după carantină).

Influiență negativă medie (diminuarea CA între 21-70%)

Criza a diminuat cererea în primul rând față de mărfurile, care nu sunt de primă necesitate, sunt relativ scumpe și au un ciclu îndelungat de utilizare: automobile, tehnică de uz casnic, mobilă, bijuterii, vestimentație premium, etc. Tot mai multe persoane vor amâna procurarea și reparația apartamentelor, afectând sectorul imobiliar și vânzarea materialelor de construcție. Situația se complică și de închiderea magazinelor pe perioada carantinei, impunând unii jucători să-și transfere activitatea pe comerț on-line.

Industria textilă a Moldovei, în care sunt antrenate peste 120 de companii, este și ea lovită puternic de criză. Potrivit asociației de profil, în martie, comenzile externe au scăzut cu 35-60 la sută față de luna precedentă, în special din România, Italia, Spania și Franța. Totuși avantajul companiilor din acest sector constă în posibilitatea confecționării halatelor de unică folosință pentru medici și a măștilor de protecție, care se bucură de o mare cerere.

Companiile cu capital străin, antrenate în producerea cablajelor și pieselor auto în ZEL-urile din RM ar putea suferi de pe urma stopării activității de producere de către cei mai mari producători auto europeni, care anunță treptat închiderea uzinelor.

Se vor diminua comenzile cu circa 40-60% din partea clienților pentru serviciile, prestate de unii liberi profesioniști (arhitecți, consultanți, designeri, etc.).

Din cauza scăderii abrupte a cererii pe piețele externe, se va diminua exportul. Cel mai mult vor avea de suferit companiile care exportă mărfuri și servicii către clienți din UE și Rusia, care suferă mult de pe urma crizei. Mai puțin va fi afectat exportul de produse alimentare.

Influiență negativă mică (minus 0-20% a CA)

Sistemul bancar a intrat în criză având o piernă de siguranță cu mult mai mare decât în criza din 2008, atunci când criza a lovit mai mult în sectorul imobiliar și bancar. La sfârșitul anului trecut, profitul obținut de băncile comerciale din Moldova s-a ridicat la 2,3 miliarde de lei, adică cu 55,5% sau cu 805,9 milioane de lei mai mult decât în 2018. Sistemul bancar este bine capitalizat, cu o lichiditate ce depășește 500 milioane de USD. Rezervele BNM sunt de aproximativ 3 miliarde USD, fapt care va permite BNM să menținnă o stabilitate relativă a valutei naționale, urmând dorința guvernanților de-a nu permite fluctuații mari înainte de alegeri. În timpul crizei băncile vor avea de pierdut de pe urmă diminuării calității portofoliilor de credite ca urmare a ratării populației să ramburseze la timp sumele împrumutate și dobânzele aferente. Dimensiunile pierderilor vor depinde mult de durata și profunzimea crizei în care va intra economia națională.

Sectorul IT chiar dacă va pierde din comenzile clienților la etapa inițială a crizei, are posibilități mari să se adapteze mai ușor lucrului la distanță și să se reprofileze oferind pieței soluții IT de lucru la distanță și/sau comerț on-line. Totuși, dacă e să ne referim la acest sector, diminuările depind mult de la caz la caz, fiind influiențate în mare măsură de structura și paritatea portofoliului de clienți.

Chiar dacă judecătoriile nu mai activează pe perioada pandemiei, juriștii vor fi mai puțin afactați de criză, deoarece vor fi solicitați pe parte de consultanță juridică.

Producerea și comercializarea băuturilor alcoolice poate fi influiențată negativ într-o proporție foarte mică, iar în unele cazuri, ar putea înregistra și creșteri. Acest sector poate fi influiențat negativ doar în cazul unor perturbări ale lanțurilor de aprovizionare și a închiderii segmentului HoReCa. În rest consumul va rămâne același sau chiar va crește. Stând acasă consumatorii consumă mai mult, alcoolul jucând rolul de remediu psihologic (antistres). Unii jucători ar putea să se lanseze în segmentul dezinfectantelor, față de care există o mare cerere.