Frecvent ne confruntăm cu o dilemă: să facem ceva nou și neobișnuit, să avem o schimbare radicală în viață pentru a ”deschide ușa” către noi oportunități sau să rămânem acolo unde ne simțim confortabil și în siguranță, fără a schimba nimic. Deseori alegem a doua variantă – zona de confort personal. Obișnuința, incertitudinea și frica de schimbări ne împiedică să părăsim un job fără perspective, să schimbăm locul de trai, să lansăm o afacere proprie, etc.
Ce este zona de confort?!
Pentru a ne schimba cardinal viața, mai întâi trebuie să ieșim din zona de confort. Zona de confort nu este un loc specific, cum ar fi un apartament sau o mașină confortabilă, ci mai degrabă starea lăuntrică (psiho-emoțională) a unei persoane, care presupune siguanță, liniște sufletească și încredere în ziua de mâine. Zona de confort este un spațiu sigur, unde totul este clar, obișnuit, sub control și unde nu există probleme majore. Zona de confort = zona de obișnuită (deprindere).
Beneficiile zonei de confort
Zona de confort implică unele beneficii și emoții pozitive, care ne face viața mai plăcută și mai confortabilă din punct de vedere emoțional, cum ar fi:
- Stabilitate și siguranță.
- Deprinderea.
- Executarea unui lucru standartizat și de rutină, care nu necesită efort intelectual. Asemenea activități sunt făcute rapid, corect și fără greșeli.
- Liniște sufletească (lipsește stresul și emoțiile distructive).
- Salariu stabil și plătit la timp.
- Lipsa riscurilor.
Putem afirma că zona de confort este o ”metodă de protecție” aplicată de creierul uman pentru a ne îndepărta de primejdii și a ne proteja de stres și emoții distructive. În realitate zona de confort are multe dezavantaje, unele fiind foarte distructive.
Dezavantajele zonei de confort
Obișnuind să trăim într-un mediu ”confortabil”, încetăm de-a mai observa oportunități și perspective de dezvoltare personală și profesională. Efectuarea unui lucru obișnuit și de rutină o perioadă lungă de timp reduce dezvoltarea intelectuală, restricționează creativitatea și formează o gândire șablonată. Activând o perioadă îndelungată fără schimbări cardinale, pierdem șansa de-a ne realiza potențialul.
Persoanele, care se află un timp îndelungat în zona de confort devin inerte și mai puțin adaptabile la schimbări. În viață numic nu este permanent stabil și ”zona de confort” deseori se transformă în ”zonă de discomfort”, atunci când situația devine insuportabilă. Având o capacitate de adaptare ”atrofiată” și o frică pronunțată față de schimbare, aceste persoane continuie să suporte un timp îndelungat condiții dure fără a încerca să schimbe ceva în viața lor. Deseori putem întâlni oameni capabili, care lucrând zeci de ani la un job detestat, prost plătit și fără perspective, nu întreprind nimic pentru a schimba ceva spre bine în viața lor.
Când ieșim din zona de confort și de ce este important s-o facem
Majoritatea oamenilor fac schimbări cardinale în următoarele situații:
1) Când se confruntă cu o problemă gravă și/sau când întâmpină amenințări serioase. Marele savant din domeniul managementului Ichak Kalderon Adizes a spus: ”Am întâlnit mulți antreprenori de succes, care ”au avut norocul” să fie concediați. Dacă n-ar fi fost ”mișcați din loc”, n-ar fi început niciodată o afacere proprie.”
Când nu avem ce pierde și/sau când circumstanțele ne presează, este mult mai ușor să facem schimbări cardinale în viață. În asemenea cazuri putem vorbi mai degrabă de părăsirea unei zone de disconfort.
2) Când, pentru a realiza un vis, abandonăm un mediu sigur, cu care ne-am deprins și care ne aduce careva beneficii. În asemenea situații este cel mai dificil să facem un pas îndrăzneț în viață. O persoană care visează să devină antreprenor, nu va reuși niciodată să se lanseze într-o afacere (chiar dacă are o ideie bună și știe cum s-o realizeze), atăta timp cât se deprinde cu starea de lucruri actuală și nu are curajul să părăsească zona de confort personal. Sunt foarte rare cazurile când oamenii încep afaceri proprii, părăsind job-uri stabile, bine plătite și ”cu cafea gratis”. Vorba moldoveanului: ”Mai bine vrabia în mâină decât cioara de pe gard”.
Într-o lume, care este în permanentă schimbare, lipsa mișcării înainte echivalează cu un pas înapoi. Pentru a ne mișca înainte, sentimentul de disconfort ar trebui să fie o stare normală, obișnuită. Disconfortul psihologic oferă premize pentru schimbare dar schimbarea aduce cu sine oportunități de dezvoltare personală și îmbunătățire a stării actuale.
Mulți se plâng că nu sunt norocoși. Norocul însă nu este altceva decât o oportunitate realizată dar oportunitățile foarte rar când apar ”din senin”. Cu cât mai des ieșim din zona de confort, cu atât mai calificați și experimentați devenim și respctiv cu atât mai multe oportunități apar în viață. O persoană care mult timp se află în zona de confort, fie că nu observă oportunitățile, fie că-i este frică să le realizeze.
Specificul zonei de confort în afaceri
În afaceri, zona de confort poate fi orice. De exemplu:
- Angajații ineficienți dar comozi, cu care șeful s-a deprins să lucreze.
- Metode de lucru și abordări, care sunt aproape inutile acum, dar care au funcționat câțiva ani în urmă și cu care antreprenorul s-a depris.
- Deprinderea managerilor de-a gestiona toate procesele pe intern, deseori într-un mod ineficient, fără a recurge la outsourcing.
- Sunt frecvente cazurile când antreprenorii caută singuri soluții la problemele din domenii, pe care nu le metrizează, fără a apela la consultanți sau experți externi.
- Deprinderea conducătorilor de-a face tot singuri, fără a delega.
Un locuitor tipic al zonei de confort este antreprenorul (conducător de business) obosit, care lucrează în regim de pompier, mereu ”luptând cu incendiile”. Fiind în fruntea unei companii de sute de angajați, acest conducător dovedește să fie peste tot, ocupându-se de cele mai mărunte și neânsemnate lucruri. El ține tot sub control. Fără știrea lui nimic nu se întâmplă și fără aprobarea lui nu se cumpără nici hârtie de viceu.
Desigur, că într-o astfel de companie vor supraviețui doar angajați anemici, fără inițiativă, care vor executa tot ce le spune șeful, fără a ”pune capul în mișcare”. Tot acest șef se plânge prietenilor despre lipsa de voință și slăbiciunea intelectuală a subordonaților săi: ”Nu am cu cine lucra. Toți cei mai buni au plecat din țară...” De fapt, în ciuda oboselii și a iritației, aceasta este zona sa de confort, cu care s-a deprins și din care nu dorește să iasă.
În business, reticența de-a depăși zona de confort poate fi foarte scumpă pentru un antreprenor. O persoană individuală suportă singur consecințele, pe când ”blocarea” unui conducător de business în zona de confort, poate să se răsfrângă negativ asupra întregii organizații. Mai mult ca atât, spre deosebire de o persoană individuală, un leader trebuie să fie în stare să-i scoată periodic și pe subalterni din zona de confort, punându-le sarcini mai ambițioase și/sau mărindu-le permanent perimetrul de responsabilități.
Schimbările făcute în interiorul unei organizații, ca rezultat al implementării unei strategii de dezvoltare, trebuie făcute cu atenție de către conducător, deoarece pot trezi o împotrivire din partea persoanelor care nu doresc să iasă din zona de confort.
Cum depășim zona de confort
Pentru a ieși din zona de confort (atât în viață, cât și în afaceri) în primul rând trebuie să realizăm faptul că ne aflăm în zona de confort. Nu toți oamenii realizează acest fapt și așteaptă ca lucrurile să se îmbunătățească de la sine.
Cum putem realiza că ne aflăm în zona de confort? Primul semn este absența schimbărilor în viață, atunci când există dorința de realizare a acestora. Prin urmare, dacă dorim mult să ne lansăm într-o afacere, să începem un proiect nou sau să schimbăm locul de muncă actual, dar găsim zeci de pricini (lipsa timpului, lipsa banilor, lipsa cunoștințelor, etc.) pentru a justifica lipsa schimbării, înseamnă că ne-am deprins cu starea de lucruri actuală și este complicat s-o depășim (zona de confort).

Sursa: resurse internet, modificat și adaptat de CONSULTEX.
Dându-ne seama că suntem blocați într-o zonă de confort, este necesar să trecem la acțiune. Cea mai mare provocare în depășirea zonei de confort este efectuarea ”primului pas” - când ne confruntăm cu un spectru de emoții negative puternice: frică, incertitudine, lipsa încrederii în forțele proprii, etc. Cea mai puternică emoție, care poate ”paraliza” complet voința către schimbare, este frica, care la rândul ei are mai multe ”fețe”:
- Frica de eșec,
- Frica de pierdere a banilor (investițiilor),
- Frica de greutăți și obstacole,
- Frica de-a contacta și stabili realții cu persoane necunoscute,
- Frica de conflicte interpersonale,
- Frica de părerile altora,
- Etc.
Această etapă putem s-o numim ”Zona de frică” (vezi infografica de mai sus) - obstacolul cel mai important în depășirea zonei de confort. Multe persoane, chiar dacă-și doresc mult să producă careva schimbări, rămân blocați în această zonă, nefiind în stare să confrunte frica și neâncrederea în forțele proprii.
Cum putem depăși ”Zona de frică”?
- Puneți-vă un scop în viață. Scopul trebuie să fie foarte atractiv și ambițios, dar realizabil. Un scop atractiv și motivant diminuiează ”presiunea fricii” asupra voinței de schimbare. De fiecare data când confruntați o greutate sau frică, gândiți-vă la beneficiile care le veți obține în urma realizării scopului. Cum a spus Henri Ford: ”Obstacolele pot să-ți pară niște lucruri groaznice atunci când îndepărtezi privirea de la scopul final”.
- Divizați scopul în obiective lunare și săptămânale. Elaborați un plan de acțiuni pentru realizarea obiectivelor și executați-l cu strictețe. Scopul se deosebește de un vis prin faptul că are un plan concret de realizare.
- Faceți o listă cu toate fricile pe care le depistați. Gândiți-vă la fiecare frică în parte. Evidențiați cea mai mare frică și începeți s-o confruntați prin metode radicale.
- Depășiți în fiecare zi un obstacol neînsemnat (lene, incertitudine, frică, timiditate, etc.). Astfel, pas cu pas, veți obține deprinderea să învingeți emoțiile negative și să obțineți încrederea de sine.
- Eliminați negativizmul, dezvoltați un mod de gândire pozitiv.
- Nu puneți realizarea scopului d-voastră în dependență de părerile altora. Fraza ”ce-o să spună lumea” a ucis mai multe visuri decât orice altceva în lumea asta.
- Adoptați o atitudine tolerantă față de greșeli și erori. Nu greșesc doar cei, care nu fac nimic.
- Dacă nu vă reușește să urmați planul stabilit sau să realizați careva obiective, nu vă discurajați. Modificați planul, amânând realizarea unor obiective. Principalul este să nu vă opriți.
- Acțiune! Acțiune! Acțiune! Este cel mai important aspect în depășirea ”Zonei de frică”.
Depășirea zonei de confort este mult mai importantă pentru oamenii de afaceri și conducătorii de business. Un antreprenor depășește zona de confort de fiecare dată când:
- Lansează o afacere nouă,
- Exportă pentru prima dată,
- Lansează o direcție nouă de activitate,
- Contractează un credit la bancă,
- Poartă negocieri importante,
- Procură și instalează utilaj modern,
- Angajează oameni în echipă,
- Etc.
Prin urmare, depășirea zonei de confort trebuie să fie o deprindere pentru un antreprenor. În business miza este mult mai mare (investiții de zeci de milioane, bunăstarea angajaților, impactul asupra partenerilor de afaceri, etc.). Toți oamenii însă sunt diferiți și ”apetitul de risc” la diferiți antreprenori este diferit. Totodată, în business sunt multe metode și tehnici, care pot diminua riscurile și facilita deciziile antreprenoriale:
- Suportul și asistența din partea consultanților în gestiunea afacerilor;
- Auditul principalelor funcții ale afacerii, cu scoaterea în evidență a lacunelor și neajunsurilor;
- Testarea ideiei de afaceri;
- Studii de piață și cercetări de marketing;
- Elaborarea strategiei de dezvoltare;
- Studii de oportunitate și fezabilitate;
- Elaborarea proiectelor investiționale;
- Partajarea riscurilor financiare cu alți investitori;
- Elaborarea planurilor de afaceri;
- Asigurarea riscurilor.
Una dintra cele mai periculoase metode de aflare în zona de confort pentru un antreprenor este deprinderea de-a găsi soluții la problemele apărute exclusiv în cadrul companiei, fără a apela la ajutor extern. Confruntându-se cu diminuarea profitului, antreprenorii încep să reducă costurile sau să automatizeze procesele, fără a încerca să înțeleagă care este esența problemei apărute. Deseori problemele apar atunci când compania nu mai este în stare să ofere valoare clienților, pentru care ei sunt dispuși să plătească. În asemenea situații cauzele problemelor trebuie căutate în marketing, dar pentru aceasta sunt necesare cunoștințe și aptitudini, pe care compania poate să nu le aibă pe intern.
Dacă sunteți antreprenor și vă confruntați cu probleme în afaceri, nu iezitați să ne contactați pentru a vedea cu ce vă putem ajuta. Dacă va părut util acest articol și doriți să obțineți idei și instrumente utile pentru dezvoltarea afacerii, urmăriți-ne pe rețelele de socializare și/sau abonați-vă la postările CONSULTEX.