ANALIZA POTENȚIALULUI ANTICRIZĂ AL AFACERII

Odată cu declanșarea crizei fiecare antreprenor și/sau conducător de business își pune o multitudine de întrebări, dar prima întrebare care-i vine în minte este: ”Ce fac mai departe?” Răspunsul la această întrebare depinde în mare măsură de o analiză minuțioasă a potențialului afacerii de-a face față riscurilor, declanșate de criză.

În continuare vă prezent 10 întrebări, răspunzând la care, o să aveți o viziune clară asupra potențialului afacerii dvs de-a rezista la criza sau, de ce nu, de-a profita de pe urma crizei și a dezvolta afacerea. Mai mult ca atât, voi prezenta și alte aspecte importante, care trebuie analizate, pentru a obține mai multă informație utilă în această perioadă complicată.

Întrebările din tabel sunt destinate afacerilor nediversificate. Afacerea nediversificată presupune activarea firmei pe o singură piață și împotriva unui set de concurenți.

Sursa: Alcătuit de CONSULTEX

În ce sector activează firma dvs?

Nu toate sectoarele economiei naționale sunt afectate de criză într-un mod uniform. Sunt sectoare, care sunt favorizate de criză și unde agenții economici lucrează la turații maxime pentru a face față cererii crescânde. Sunt altele, care sunt influiențate negativ de criză. Pentru mai multă informație despre modul în care sectoarele economiei naționale sunt afectate de criză, urmați link-ul influiența crizei pandemice asupra sectoarelor economiei naționale. Dacă firma dvs activează într-un sector afectat negativ de criză, afacerea dvs este în mare pericol. Dacă afacerea activează într-un sector favorizat de criză, afacerea dispune de oportunități de dezvoltare sau cel puțin de-a rezista cu ușurință crizei.

Depinde activitatea firmei de furnizorii care operează în sectoare problematice?

Dacă da, atunci ar putea fi serios perturbat lanțul de aprovizionare a firmei dvs. Mai mult ca atât, furnizorii, care activează în sectoare afectate negativ de criză într-o mare măsură, vor fi foarte insistenți față de achitarea la timp sau chiar anticipată a mărfurilor și/sau a serviciilor.

Depinde afacerea dvs. de clienți, care operează în sectoare problematice?

Întrebarea este relevantă pentru sectorul B2B. Cu cât portofoliul de clienți al firmei este mai diversificat, majoritatea clienților fiind din sectoare favorizate sau slab afectate de criză, cu atât riscurile generate de criză sunt mai mici. Este important ca firma să nu depindă mult de clienți de talie mare, cu o pondere substanțială în cifra de afaceri a firmei. Dacă clienții (un client) din sectoarele problematice dețin cumulativ o pondere mai mare de 30% în cifra de afacere a firmei, riscul de neplată și înrăutățire a fluxurilor financiare este foarte mare.

Dispune firma de o rezervă de lichidități?

”Cash is king” – spun americanii pe timp de criză și au absolută dreptate. Pe timp de criză este mult mai important să fii bogat în cash (lichidități) decât în active. În criză majoritatea activelor se depreciează iar cash-ul este la mare căutare. Cu cât mai multe lichidități are firma pe timp de criză, cu atât mai bine. Timpul necesar pentru a efectua schimbări și/sau de-a adapta afacerea la exigențele noi depinde de la caz la caz, dar de regulă este de circa 2-3 luni. Dacă rezerva de lichidități vă permite să activați în condiții de criză mai puțin de 3 luni, situația e problematică. Ideal ar fi să aveți rezerve pentru minim 6 luni de activitate plus un buget de marketing mărit.

Are firma dvs credite și alte datorii creditoare?

Cu cât mai îndatorată este firma pe timp de criză, cu atât mai multe probleme va avea cu creditorii. Dacă nu se va reuși revizuirea clauzelor contractuale și/sau a termenilor de rambursare, probabilitatea de insolvabilitate și faliment al firmei se mărește considerabil.

Analizați structura datoriilor creditoare:

  • Către care persoane fizice și/sau juridice există datorii (furnizori, bănci, companii de leasing, angajați, bugetul de stat, proprietari de spații comeciale, parteneri, etc)

  • Care sunt sumele datoriilor per creditor,

  • Care sunt perioadele de scadență și dacă există posibilitatea amânării plății și/sau revizuirea clauzelor contractuale.

 

Care-i ponderea costurilor fixe în totalul costurilor?

Avantajul costurilor variabile este faptul că se diminuează odată cu scăderea vânzărilor și respeciv au o influiență mai bună asupra profitabilității. Cu cât mai mare este ponderea costurilor fixe în totalul costurilor, cu atât mai mică va fi profitabilitatea (mai mare pierderea) în cazul diminuării vânzărilor pe timp de criză.

Care este ponderea salariilor în totalul costurilor?

Cu cât mai mare este ponderea salariilor în totalul costurilor cu atât mai mică va fi profitabilitatea (mai mare pierderea) în cazul diminuării vânzărilor pe timp de criză. Situația se complică dacă salariile sunt fixe (fără cotă variabilă) și/sau nu veți reuși să diminuați fondul salarial pe timp de criză.

Câți angajați ar putea lucra la distanță?

Cu cât mai mulți angajați ar putea lucra de la distanță pe timpul carantinei cu atât mai bine. Trebuie de luat în considerație și capacitatea firmei de-a asigura angajații cu echipament p/u lucru la distanță (laptop-uri, mobilier, soft-uri, etc)

Depinde firma de costuri legate de chiria spațiilor comerciale / oficii?

Ideal ar fi să dispuneți de spațiu propriu sau cel puțin să nu achitați chiria pe timp ce lucrați la distanță. Dacă costurile legate de chirie constituie mai mult de 40% din costurile totale și nu reușiți să negociați cu proprietarul înlesniri la plata chiriei, siguranța fin-ră a firmei se înrăutățește considerabil.

Dispune firma dvs de un plan anticriză?

Existența unui plan anticriză eficientizează gestiunea afacerii pe timp de criză din următoarele considerente: indică domeniile critice, care necesită în primul rând acțiune; disciplinează echipa; acțiunile sunt mai coierente; distribuirea rolurilor și responsabilităților sunt mai bune, alocarea și/sau economisirea resurselor este mai ieficientă. Multiple observări au demonstrat că firmele care adoptă planuri anticriză, depășesc mai ușor criza.

După ce răspundeți la aceste întrebări ar fi util să efectuați o analiză a următoarelor active și pasive, care sunt critice pentru activitatea firmei pe timp de criză:

Dispune firma de active, care nu participă direct la formarea profitului și care fiind vândute ar putea îmbunătăți suplini conturile întreprinderii cu mijloace bănești (ex. automobile scumpe)

Dispune firma de active intangibile, care oferă avantaje concurențiale și ar contribui la dezvoltarea sau întărirea rezistenței firmei pe timp de criză (ex. branduri puternice)

Care este mărimea și calitatea stocurilor de produse finite. Aici trebuie de răspuns la următoarele întrebări:

  • Câtă marfă este la depozit (cantitate și expresie valorică) și timpul necesar vânzării mărfii, luând în considerație diminuarea vânzărilor pe timp de criză;

  • Care-i ponderea produselor nelichide (care se vând prost) în totalul stocurilor sau câți bani sunt ”blocați” în marfă și pe cât timp?