FEMEI ANTREPRENOARE VS BĂRBAȚI ANTREPRENORI: PRINCIPALELE ASEMĂNĂRI ȘI DEOSEBIRI

Este de la sine înțeles că bărbații și femeile sunt diferiți. Dar pe cât este de relavant acest lucru atunci când facem o comparație între antreprenorii bărbați și femeile antreprenoare?

În calitate de antreprenori, femeile nu diferă prea mult de bărbați, deși, adesea încep afacerea din alte motive decât bărbații și ajung la această decizie având ”în spate” o experiență mai mare de muncă. Factorii, care influiențează afacerea la etapa de start-up sunt de asemenea diferiți pentru antreprenori și antreprenoare: apetitul față de risc și sursele de finanțare sunt diferite, diferă și cercul de persoane de la care solicită sprijin.

Vârsta de inițiere a afacerii

O diferență importantă între bărbații antreprenori și femeile antreprenoare este vârsta în care încep afacerea.

Bărbații, în special cei care au o tendință vădită către antreprenoriat, inițiează o afacere mult mai devreme. Uneori sunt atât de dornici să-și pornească o afacere, încât renunță complet la studii superioare sau abandonează universități, uneori foarte prestigioase, cum a făcut Zuckerberg (Harvard). Vârsta medie în care bărbații inițiează o afacere este de 25-35 ani.

Între timp, femeile tind să-și înceapă afacerile la o vârstă mai înaintată, după ce obțin o experiență profesională și respectiv mai multe aptitudini și abilități în business și/sau în alte domenii. Vârsta medie în care femeile lansează o afacere este de 35-45 ani. Atât experiența de viață, cât și cea profesională le permite femeilor să inițieze o afacere într-un mod mai sigur în comparație cu bărbații. Mai mult ca atât, femeile pregătesc mai minuțios lansarea unei afaceri.

Se deosebesc și domeniile de studii la antreprenori și antreprenoare la inițierea unei afaceri. Astfel, bărbații antreprenori au de regulă studii în domenii economice, tehnice, IT. Femeile antreprenoare absolavesc mai mult facultăți de profil umanitar.

Motivația de-a iniția o afacere

La inițierea unei afaceri bărbații sunt adesea ghidați de dorința de a-și controla propriul destin și de-a nu fi dependenți de voința altora. Această dorință de regulă apare în urma dezacordurilor cu șefii anteriori sau realizând că ei înșiși ar putea face mai multe în business. O altă motivație puternică pentru bărbați este succesul și realizările financiare.

Femeile tind să obțină independență financiară și o ocazie de autorealizare și/sau autoafirmare într-un anumit domeniu - aspecte de care au fost private în locul lor de muncă anterior.

Testosteronul, bată-l vina

În ceea ce privește trăsăturile de caracter și comportament în business, există o mare asemănare între antreprenorii de sex masculin și antreprenorii de sex feminin. Ambii, de regulă, sunt energici, perseverenți și independenți. Cu toate acestea, bărbații sunt de regulă mai încrezători în sine, mai exigenți și mai direcți decât femeile, fapt care se reflectă în stilul lor de a gestiona o afacere.

Astfel, pe bărbați îi caracterizează un stil mai agresiv de gestiune a afacerilor. Ei au propria lor opinie, sunt mai orgolioși, pretențioși, nu preferă să fie conduși și tind către competiție. Bărbații iau mai ușor decizii în situații complicate și/sau când miza este mare. Bărbații antreprenori sunt mai puțin predispuși către multitasking și mai greu trec de la o activitate la alta. În schimb nivelul de concentrare asupra unei probleme la bărbați este mai mare. În negocieri bărbații sunt mai duri, mai manipulatori, mai puțin cedează și obțin de regulă mai mult.

Femeile de regulă au un comportament mai etic în afaceri în comparație cu antreprenorii bărbați. Ele sunt mai comunicabile, posedă mai multă empatie, sunt mai flexibile și tolerante, acceptă mai des compromisuri și evită confruntările directe, din care cauză crează mai ușor parteneriate și relații reciproc avantajoase. Femeilor le este mai greu să decidă în condiții de incertitudine, lipsă de informație sau atunci când miza este mare. Gestionarea concomitentă a mai multor activități (multitasking-ul) este un skill imbatabil al femeilor, care le ajută mult în administrarea afacerii. În negocieri femeile sunt dispuse să cedeze mai ușor în detrimentul intereselor personale, din dorința de-a nu deteriora relațiile sau de-a nu supăra oponenții.

În ultimul timp însă, mai multe cercetări scot la iveală o tendință de inversare a comportamentului în afaceri. Astfel, femeile cu timpul își însușesc mai multe aspecte ale comportamentului în afaceri caracteristic bărbaților.

Apetitul față de risc

Datorită faptului că bărbații antreprenori sunt mai încrezuți în sine, apetitul lor față de risc este mai mare. Astfel, bărbații merg la risc mai des și la mize mai mari în comparație cu femeile antreprenoare. Numărul bărbaților investitori (mai ales la bursă) este mult mai mare decât numărul femeilor. Foarte rar când femeile sunt proprietarele unor fonduri de investiții. Datorită încrederii în forțele proprii antreprenorii bărbați sunt predispuși mai tare către riscuri iraționale, spre deosebire de femeile antreprenoare, care sunt mult mai prudente în asumarea riscurilor.

Femeile de regulă lansează afaceri într-un mod mai sigur. Ele sunt mai predispuse să acumuleze cunoștințe în domeniul afacerilor înainte de-a începe un business personal. Prin urmare, putem întâlni mai multe femei la traininguri și seminare în domeniul antreprenoriatului, în pofida faptului că antreprenorii de sex masculin sunt mai mulți la număr.

Bărbații de regulă învață să facă business pe parcursul experienței și din contul greșelilor personale. Prin urmare, există multe exemple când bărbații antreprenori reușesc în afaceri doar după o serie de afaceri falimantate.

Atitudinea față de eșec

Un alt factor, care face diferența între antreprenorii de sex opus, este reacția lor la eșec, care este un factor indispensabil în afaceri. Bărbații rezistă mai ușor unor eșecuri în afaceri. Sloganul ”fail better” (eșuează mai bine) este mai caracteristic bărbaților. În cazul unui eșec, bărbații sunt mai predispuși să inițieze o afacere în alte domenii.

Mai multe studii au constatat că femeile, spre deosebire de bărbați, întâmpină mai puține eșecuri în afaceri, datorită unei prudențe mai mari în business. În schimb femeile retrăiesc mai tare eșecurile în afaceri și sunt mai puțin disponibile emoțional să încerce ceva nou.

Finanțarea afacerii

Sursele de finanțare este una dintre principalele probleme ale oricărui antreprenor începător, indiferent de sex. Totuși abordarea întreprinzătorilor de sex masculin și feminin cu privire la sursele de finanțare inițială a afacerii diferă. Bărbații, pe lângă economiile personale, folosesc ca sursă de finanțare a afacerii suportul investitorilor, credite bancare sau se împrumută de la prieteni. Ei folosesc mai des levierul financiar pentru dezvoltarea ulterioară a afacerii.

Femeile se bazează în primul rând pe economii personale și/sau pe ajutorul soților și rudelor apropiate la inițierea afacerii. Antreprenoarele aplică mai rar la credite bancare. Atunci când se împrumută, ele asigură mai bine păstrarea unei autonomii financiare (raportul dintre capitalul propriu și cel atras).

Suport în afaceri

Bărbații antreprenori contează mai mult pe forțele proprii și aplică la ajutor mai rar. Atunci când au nevoie de ajutor, bărbații aplică la profesioniști (experți în domeniu, consultanți în afaceri, juriști, etc)

Femeile, pe de altă parte, consideră că soții sunt consilierii lor principali, prietenii apropiați îi pun pe locul doi și profesioniștii pe locul trei. Astfel, femeile antreprenoare aplică la profesioniști după suport în cazul când soții și/sau prietenii apropiați nu sunt în stare să-i ajute. În plus, femeile sunt mai dispuse să recurgă la sprijinul organizațiilor externe - asociații ale femeilor antreprenoare, comitete de femei, organizații de finanțare a femeilor antreprenoare, etc., în timp ce bărbații antreprenori nu se pot lăuda de obicei cu un sprijin extern atât de mare.

Domenii de activitate și amploarea afacerii

În cele din urmă, bărbații antreprenori diferă de antreprenorii de sex feminin în ceea ce privește tipurile și amploarea afacerilor pe care le creează/gestionează. Femeile au tendința de a lansa afaceri proprii în sectorul serviciilor: comerțul cu amănuntul, publicitatea, instruirea, outsourcing de business procese, alimentație publică, etc. Bărbații preferă industria grea, construcțiile, producerea, tehnologii informaționale, activități de export-import, etc. Drept urmare, firmele deținute de femei sunt adesea mai mici decât firmele deținute de bărbați și generează venituri mai mici. Femeile mai rar dezvoltă holding-uri sau grupuri de companii.

Cu toate acestea, la moment există mai multe oportunități pentru femei decât oricând, deoarece numărul afacerilor, pe care le inițiează, crește mult mai repede decât numărul afacerilor lansate de bărbați.